Pregnant förklaring av en enligt mig relativt prekär situation i samhället (läsvärt, tro mig)

Således jag inte kan sova så tänkte jag, inte helt anakroniskt eftersom nästan alla mina tidigare inlägg skrivits vid ungefär den här tidpunkten på dygnet, lämna några varma rader innan jag lämnar in för dagen och hälsar på John Blund i drömmarnas land.

Eftersom det är högst troligt att du just nu sitter och tänker "vad i hela fridens namn betyder anakroniskt och varför använder han såna ord?" så beror det på att jag vill att ni ska tänka efter. Anledningen till att jag vill att ni ska tänka efter är på grund av dagens ungdom. Ja, jag vet att jag är snart fyllda 19 år och räknas med all rätt in i den kategorin men jag kan bara inte sluta förundras över hur dåliga ungdomar i åldrarna 13-20 är på att stava och framförallt variera sitt skrivande efter 6-12 år i grundskola (beroende på hur gamla dom är givetvis). Och då kritiserar jag bara själva skrivandet. Språket ska vi inte ens börja analysera för det gör mig enbart förtvivlad och oroad. Missförstå mig rätt när jag tycker att unga människor i dagens samhälle är usla på att uttrycka sig, både verbalt och i nertecknad form. Jag säger inte att det är positivt att låta "lillgammal" men det betyder heller inte att jag inte tycker att man ska kunna formulera sig på ett korrekt och respektabelt sätt. Dock verkar det tyvärr enligt min uppfattning som om väldigt många, absolut inte alla, inte bryr sig om det faktum att kunna prata och skriva på ett välformulerat sätt är av högt värde och bör anses som en bra egenskap. Många resonerar istället tvärtom som att det skulle vara en "dålig" sak eftersom man lätt uppfattas som en "pluggis" eller "nörd" om man inte pratar eller skriver som alla andra, vilket i det här fallet är den grupp jag riktar min kritik emot. Nej, uttrycker du dig inte som majoriteten är du en deklasserad pluggis.





Av vad jag erfarat så är det en ytterst diminutiv skara som faktiskt försöker utveckla sin ordarsenal till det bättre, några med framgång och några fallerandes. Men huvudsaken är att man vill och försöker. Utan en strävan efter att vilja bli bättre så slutar även den bäste snart i gropen av okunskap och diffusa yttranden. Jag säger inte att alla ska bli professorer i svenska men det måste ju finnas en önskan till att bli så bra som man möjligt kan i sitt modersmål, eller är jag ensam om den uppfattningen?


Jag är fullt medveten om att vad jag skriver och tycker på min blogg inte påverkar alltför många (om ens någon haha) och att om ingen SKULLE bry sig så medför inte det några fatala konsekvenser för varken mig eller dig men min drivkraft till att skriva såna här, säkerligen enligt många, onödiga och "poänglösa" inlägg med ytterst många invektiv och obefogade påhopp är just alla er juvenila tonåringar som inte bryr er om erat språk eller eran skrift och som anser att hur man talar och skriver är av lägre betydelse. Jag förstår även att det finns enormt många illitterater som lider av läs- och skrivsvårigheter men förstå då också att min kritik inte är riktad mot dessa.





EPILOG

Jag är inte dummare än att jag förstår att väldigt många som tagit sig tid att läsa det här inlägget säkert tycker att det jag skrivit är elakt och impertinent samt att många säkert känner sig träffade och upprörda. Jag kan inte heller säga att mitt mål med inlägget inte var att just uppröra folk men jag gör det, from the bottom of my heart, av ren välvilja. Jag vet om att jag själv är långt långt ifrån perfekt och faktum är att ingen är det på alla punkter. Perfektion är enligt mig omänskligt.

Det som glädjer mig är att ni som läst raderna ovanför har i alla fall blivit uppmärksammade på ett av de stora problemen som jag ofta faktiskt irriterar mig på (problem är alltid relativa och jag kan ju inte direkt påstå att jag tycker detta är ett större problem än krigen i mellanöstern eller global warming). För det är ju bl.a det bloggar är till för - att uttrycka sina tankar och känslor för att allmänheten sedan med hjälp av internet skall kunna ta del av dessa.








Avslutningsvis vill jag bara säga att det var sjukt längesen jag skrev så många rader av ren kritik på en och samma gång och det tar faktiskt på krafterna att vara en surgubbe som klagar och gnäller på saker (fråga Thelin haha). För er som inte förstått varför jag använt mig av så många ovanliga och sällan förekommande ord i texten så är anledningen endast att påvisa vilka möjligheter svenskan erbjuder bara man vill. Därför är det inte mer än rätt att jag nu knallar ner till köket och hämtar en pepparkaka eller två så att jag om möjligt blir snäll igen. Vem vet, jag kanske till och med kontemplerar över vad jag just skrivit i hopp om att själv få en vettig förklaring hahaha.

Icke att förglömma är dock:
Knowledge is power









Godnatt och många (tro det eller ej) glada miner från mig! ;D
V

Kommentarer
Postat av: Anonym

"jag vill absolut allt annat än att låta "lillgammal"" Synd, för det och pinsam är det enda du låter som

2009-01-05 @ 02:09:39
Postat av: victor

uppenbart att du inte ser ironin i ordvalen kontra textens innehåll :P ditt problem, inte mitt.



Har du tid kan du ju ta och läsa mitt inlägg angående anonyma kritiker och även där se att jag inte kan ta åt mig av din kritik förrän du uppger vem du är och stå för det du säger :) ha det gött

2009-01-05 @ 02:21:14
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: Nisse

Det kan man kalla några mycket smarta ord från en vis man.

Lilla pojken eller flickan här ovan har inte mycket att säga till när den personen inte kan bidra med sitt namn.

Låt texterna rulla Vigmans!

2009-01-05 @ 02:23:41
Postat av: victor

haha, anledningen till inlägget VAR ju att skapa känslor och debatt :D synd bara att nisselassen däruppe inte kan hålla sig till sakfrågan utan istället komma med obefogad kritik mot mig.



Men vad är det dom säger? "all kritik är bra kritik" hahaha

2009-01-05 @ 02:34:33
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: lunk the pokerkung !

Skapligt viggo, gillar skarpt detta inlägg.

Då jag "lider" av läs och skrivsvårigheter så är språket nått jag jobbar med jämt. Att stava rätt och skriva ut meningar istället för att ta "genvägar".



Språket är nått som alla använder så nått vi måste värna om.



För att avsluta med att citera mannen i det blå huset på Slåttervägen: "Låt texterna rulla Vigmans!"

2009-01-05 @ 10:42:58
Postat av: helene

Hahahahahahahaha!

Fan! Du e helt underbar!!!! : )

2009-01-05 @ 14:19:51
Postat av: Maggie

lika bra med ett inlägg av denna sort, så några får upp ögonen (och förhoppningsvis språket) - jag vill inte skämmas över Sverige i framtiden för att vi inte ens kan prata det språk vi egentligen ska kunna flytande.

2009-01-05 @ 15:48:03
URL: http://maggiemaeforpresident.blogg.se/
Postat av: Per

Jag gillar ditt kritiska resonemang, hihi :) Dock så har du väl fått halva Fagerstas särskrivande tjejer (och killar?) på krigsstigen nu.

2009-01-05 @ 16:22:03
Postat av: victor

Tänk att faktiskt folk skulle reflektera över det jag skrivit, ett fall framåt må jag säga.. :)





och tack!

2009-01-05 @ 19:17:53
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: Thorun

Hmm, intressanta tankar från en ung människa... Ditt resonenmang känner jag annars igen från den delen av befolkingen som är i min egen ålder och äldre.

Den här diskussionen är jag inte riktigt kapabel att föra denna relativt sena timma på dygnet. Men jag vill att du ska veta att du iaf fångade min uppmärksamhet. =)

Ha det gott och för din kamp vidare. Jag kommer läsa med stort intresse.

2009-01-05 @ 23:03:23
Postat av: Zorro

Det du menar är alltså att kunskap består utav en förmåga att sitta och googla fram synonymer för att få det att se och låta "vuxnare" ut eller är det bara en ursäkt för dig att visa hur många "betydelsefulla" ord du känner till? Det är en väldigt stor skillnad på att ha en bra meningsuppbyggnad och att ha något av värde att säga än att sitta och ordbajsa en massa svåra ord och en massa rappakalja utan mening. Det ligger isåfall mer i att kunna prata och skriva så att folk förstår och få de intresserade av vad man säger än att försöka verka viktig och smart.

2009-01-06 @ 00:20:46
Postat av: victor

zorro: Det finns max 3 eller 4 framgooglade synonymer i texten du just kritiserat (vilket är irrelevant i vilket fall) men du verkar inte heller, likt "anonym", förstått vad min mening med inlägget var. Det var inte ett sätt eller försök till att "låta smart", för att argumentera på internet är egentligen meningslöst. Här kan alla skriva vad dom vill utan några som helst yttre påverkande faktorer. Jag påstår inte heller att jag ÄR smart eller att jag i vanliga fall skriver som jag utformade det här specifika inlägget (för det gör jag verkligen inte) men där kommer vi återigen in på ditt missförstånd till varför inlägget skrevs och på vilket sätt det skrevs. Det finns ingenting som säger att du MÅSTE läsa vad som står på min blogg men det ändrar inte heller det faktum att jag står för vad jag tycker.. MED mitt eget namn till skillnad från dig som kritiserar anonymt utan några som helst hållhakar. Alla har rätt till en åsikt men du, återigen likt "anonym", kritiserar mina syften med inlägget (vilka du inte har en aning om vilka de är eftersom du inte är jag) helt anonymt och visar därmed att du inte vågar stå för det du tycker i och med att utebli med ditt namn.



Säger inte det mer om dig än mig, tycker du? :)

2009-01-06 @ 05:14:30
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: victor

zorro: När jag nu senare granskar din IP adress kan jag även "till min stora förvåning" se att du är samma person som tidigare kommenterade inlägget anonymt. Du behöver inte vara rädd för att stå för vem du är! Den enda skillnaden vore att jag skulle ta dina inlägg mer seriöst och faktiskt 'bry mig'.

2009-01-06 @ 05:21:11
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: victor

förlåt för att jag skriver 3 olika inlägg istället för att bunta ihop allt i ett och samma, men OM något fortfarande är oklart kan jag ju referera till sista textstycket i inlägget och citera mig själv där följande stod med fetstil:





"För er som inte förstått varför jag använt mig av så många ovanliga och sällan förekommande ord i texten så är anledningen ENDAST att påvisa vilka möjligheter svenskan erbjuder bara man vill"





Hoppas du fått något vettigt svar till din kritik/dina frågor.



2009-01-06 @ 05:27:20
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: lisaaaa branzello

Bästa blogginlägget jag läst Victor, men är du säker på att du inte ska börja mode blogga istället? Det vore jätte kul!!

2009-01-06 @ 11:45:28
Postat av: Annie

Ville bara säga att du skriver riktigt riktigt bra! :)

2009-01-06 @ 12:46:20
URL: http://metrobloggen.se/vivalavida
Postat av: souf

laajs, you are so funny! snygga "sär skrivningar" ;)

2009-01-06 @ 14:01:46
URL: http://sofiaforsberg.blogg.se/
Postat av: Charlie

Ah, helt säkert att du inte ska börja mode blogga?:s

2009-01-06 @ 14:56:13
Postat av: victor

Branzello: Fan vad kul att höra! men mode MELLANRUM bloggandet lämnar jag nog åt proffsen.. haha





Annie: tack&bock





Charles: Sover Dolly Parton på rygg?

2009-01-06 @ 20:15:11
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: varjen

Efter att ha läst detta inlägg och även kommentarerna, så måste jag säga att det var lite snålt med bara två stycken pepparkakor och riktigt imponerande att självaste zorro kan svenska.

2009-01-06 @ 23:44:15
Postat av: SAMAN

Proffsen? Proffset* om jag får be. Och jag kan med glädje ställa upp med att rätta den unga fröken. Modeblogga stavas det givetvis.

2009-01-07 @ 13:19:00
URL: http://sepesaman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0