J20 VM i Kanada


Efter gårdagens ytterst flyktiga försök till att tillämpa vad man lärt sig efter snart tolv år i grundskolan gällande engelska så återgår jag idag till mitt modersmål då jag tänkt skriva en rad eller två om något som spelar en stor betydelse i mitt liv och har gjort sedan jag var uppskattningsvis 2-3 år - ishockey.

Anledningen till den här kvällens inlägg som jag egentligen inte tänkt skriva bottnar helt och hållet i Sveriges semifinal mot Slovakien i junior VM som slutade för cirka 30 minuter sen.. Matchen slutade 5-3 till Sverige efter en riktig gastkramare med x antal avbitna naglar och svordomar över enligt mig totalt felaktiga domslut samt några minst sagt oförklarliga händelser till Slovakiens favör. Sverige vann i alla fall till slut och det är det som räknas när domaren efter 3 x 20 minuter hockeydramatik blåser av matchen. Det som är lite kul är att när tillställningar som VM och OS spelas så sitter inte bara inbitna hockeynördar som jag själv och tittar utan även folk som i vanliga fall inte tittar på hockey och lever sig in i matcherna. Det är helt enkelt kärlek på hög nivå.

Det som tilltalar mig mest angående ishockey (bland ca 145 789 andra saker haha) är det oförutsägbara och att matchbilder kan vända totalt inom loppet av någon minut, (något du sällan ser i till exempel fotbolls- eller bandymatcher). Det är helt enkelt full fart och makalösa prestationer i vart och varannat byte. Inget tugg eller gnäll om man åker på en smäll utan bara att resa sig, byta och ladda inför nästa sejour på isen.

Att sedan ishockey är en av de mest anrika sporter som utövats gör det hela till en sådan superb inramning att man inte kan annat än njuta när man ser det. Eufori.


Dagens "smolk i bägaren" som Wikegård uttryckte sig, är dock Nicklas Lasu som skadade sig en bit in i tredje perioden och fick avbryta matchen. Han kommer att behövas i en final mot ett eventuellt Kanada alternativt Ryssland (dom möts i den andra semifinalen). VM-final med 30 000 åskådare på läktaren mot ett favoriserat Kanada - vem vill inte uppleva det?


På måndag natt avgörs det hela och tro mig när jag säger att jag kommer sitta bänkad framför TV:n när Sverige spelar VM-final med expertkommentator Wikegård slängandes ur sig både det ena och det andra i Sveriges Television av ren och skär upphetsning.

Hockey-erotik när den är som bäst!






Now I'm going to get the puck out of here, see ya!

Kommentarer
Postat av: J

haha, så sant, tror du man sket knäck på domarna eller?

2009-01-04 @ 13:16:59
URL: http://jwa.blogg.se/
Postat av: v

men en hel del!! :|

2009-01-04 @ 14:59:07
URL: http://victorlarsen.blogg.se/
Postat av: Nisse

Det är ren eufori att läsa Vigmans! :D fortsätt fortsätt!

2009-01-04 @ 15:11:21
Postat av: julia

gymm match.. tkr till och med jag som i vanliga fall inte tittar på hockey :D

2009-01-04 @ 19:55:35
URL: http://readthisshit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0