Uppföljare och musikaliska ting

Tyrannosaurus Hives, Harry Potter and the Chamber of Secrets och Spiderman II, (haha, internskämt som jag inte kräver att ni ska förstå), är alla uppföljare till sina föregångare.. Dessa tre nyligen nämnda mästerverk höll enligt mig måttet för allt vad en uppföljare ska innehålla och motsvara så när jag nu ger mig i kast med uppföljaren till mitt första blogginlägg så förstår ni kanske att jag har en del att leva upp till? haha




Men om vi ändå ska slå på stort så varför inte gå på ett sådant omfattande ämne som musik?

Hur man nu ska utveckla ett blogginlägg om musik har jag inte en aning om men vi kan ju börja med att tänka oss hur världen skulle sett ut om musik inte funnits?


Negativa aspekter

- Världen hade helt enkelt varit en oerhört mycket tråkigare plats att leva i

- Vi hade inte fått uppleva tidlösa legender som Elvis, Aretha Franklin, Frank Sinatra eller t.ex. Johnny Cash

- Jag hade inte haft något att göra dessa dagar då inget annat lockar än att sätta sig med gitarren och bara plinka

Kurtan

Positiva aspekter

- Personer som Elvis, Kurt Cobain, Jim Morrison och Jimi Hendrix skulle inte ha dött i extrem förtid (dom hade ju uppenbarligen inte musicerat istället men iaf haha)

- David Hasselhoff skulle bara vara en B-kändis och inte även en usel artist

- Världen hade sluppit den totalt obefogade hysteri och kalabalik som brittan (Britney Spears) har orsakat oss alla
The Hoff




Men varför är då musik ett ämne som berör så oerhört många världen runt?
Jo förstår ni, utan splittrade meningar och oenigheter så skulle i princip allt vi gör och allt vi säger vara förgäves =) Om alla tyckte och kände exakt likadant så skulle vi kanske inte haft två världskrig i bagaget eller ett försök till utrotning av en hel ras där på fyrtiotalet nångång men vi skulle inte heller leva i det relativt välorganiserade och utvecklade samhälle vi lever i idag. För att något ska kunna bli bättre så måste det ifrågasättas och kritiskt granskas från flera håll för att skapa debatt och därifrån utvecklas och förbättras.
Nog om samhällets levnadslagar och förutsättningar.. xD

Adolf



Jag tror att musik är unikt i den aspekten att i princip alla oavsett ålder har en åsikt om den vilket inte alla skulle ha om frågan gällde FRA-lagen, Apartheid eller en sådan omfattande sak som Presidentvalet i USA. Och precis som baken så är musiksmaken delad och det är det som är det fina med musik. Eftersom det finns ett sådant ENORMT utbud av musik och sedan internet blev ett allmänt faktum så kan i princip alla få tag i vilken musik som helst närhelst dom vill.

Obama










Jag själv är en enorm musikfanatiker så avslutningsvis vill jag bara passa på att uppmana alla er som inte redan försökt att börja musicera själva. Trots sönderspelade fingrar och otroligt många felsteg samt grova svordomar de första månaderna så ångrar jag inte en sekund att jag för några år sen försökte mig på gitarren för första gången. Och glöm inte att det ALDRIG är för sent! =)




"Hey hey, my my. Rock and roll can never die."
- Neil Young (Rust Never Sleeps, 1979)

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Haha, skönt skriver om the hoff ! :)



Det stämmer ju tragiskt nog, haha !



J

2009-01-02 @ 15:46:12
URL: http://jwa.blogg.se/
Postat av: V

tragiskt nog så gör det ju det haha :D

2009-01-02 @ 15:51:35
Postat av: Spiderman II

För bra film för att nämnas?

2009-01-03 @ 11:55:37
Postat av: V

Troligtvis stjärnan! :o

2009-01-03 @ 16:39:15
URL: http://victorlarsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0